Melanom

O nutriție corectă ajută corpul să facă față provocărilor apărute odată cu afecțiunea propriu-zisă – cancer pulmonar sau melanom. Un plan alimentar corect îți va da forță și energie, atât de necesare recuperării și vindecării, te va ajuta să faci față efectelor adverse ale tratamentului, va reduce riscul de infecție și te va ajută să îți menții psihicul puternic4. Este posibil ca sistemul imunitar să fie slăbit și să crească riscul de infecții. De aceea, trebuie să respecți câteva reguli de igienă alimentară:

• spală-te pe mâini cu apă caldă și săpun înainte de a găti și de a mânca
• spală fructele și legumele sub jet de apă
• pentru a îndepărta o parte din pesticidele din fructe și legume, pune-le la înmuiat 15 minute în apă cu bicarbonat (la un litru de apă pune 4 linguri bicarbonat)
• aruncă alimentele cu mucegai sau cele care sunt parțial stricate
• cumpără fructe întregi, nu jumătăți de fructe (ananas tăiat, pepene feliat, varză sau rădăcinoase tocate etc.)
• înainte de utilizare, miroase alimentele; dacă au miros ciudat, aruncă-le fără să le guști
• ține alimentele în frigider
• dezgheață carnea în frigider, nu la temperatura camerei; după decongelare, gătește carnea imediat și nu o mai congela din nou
• ține ouăle în frigider, uită-te la termenul de expirare
• spală des cu detergent bio și apă caldă tocătorul de alimente
• nu folosi cuptorul cu microunde
• dacă mănânci tofu, taie-l cubulețe pe care le fierbi 5 minute și apoi le consumi
• folosește un termometru pentru mâncare; carnea trebuie să fie gătită până când dispare culoarea roz, iar zeama ce iese din carne să fie limpede, fără culoare. Pentru carnea de pui și curcan este recomandat să fie gătite până la 80-83 grade Celsius, iar carnea roșie până la 70-71 grade Celsius
• utilizează fierberea simplă sau la aburi, coacerea alimentelor sau hrană crudă și evită prăjelile; coacerea înseamnă să nu adaugi deloc ulei și să folosești hârtie de copt ecologică, neînălbită cu clor și fără chromium
• dacă îți iei mâncare gata preparată și împachetată (ceea ce nu e recomandat), verifică să fie etanș închisă și să nu fie cutia în tensiune
• evită smântâna sau brânza dulce la vrac
• evită cremele de brânză și icrele preparate, neambalate
• evită să guști produsele oferite gratuit de producători ce sunt servite gata tăiate
• evită înghețata de la tonomat (cea care are o consistență moale)
• verifică data de producție/expirare a alimentelor; cumpără-le pe cele mai proaspete
• alege pachete de semințe precum nuci, migdale vidate în stare crudă
• dacă mănânci în oraș, nu mânca alimente crude: fructe, salate, fresh-uri de fructe
• nu mânca de la restaurante cu bufet suedez
• nu consuma carne insuficient preparată termic (precum carnea în sânge), evită peștele crud, evită pateurile raw vegane din restaurante

Unele mâncăruri te pot ajuta să îți recapeți forța. Alte mâncăruri pot avea un conținut ridicat de calorii, important dacă te străduiești să mănânci regulat.
Iată câțiva termeni care să te ajute să alegi alimentele potrivite, fără să te simți copleșit.
• Substanțe nutritive — Substanțele nutritive sunt esențiale pentru creșterea, activitatea și repararea corpului. Acestea includ carbohidrați, proteine, grăsimi, apă, vitamine și minerale. Toată lumea are nevoie de substanțe nutritive, însă vârsta, sexul și nivelul de activitate fizică al unei persoane decid cantitatea necesară.
• Calorii — La fel precum minutele măsoară timpul și metrii măsoară lungimea, caloriile măsoară energia dintr-un aliment. Corpul are nevoie de energie pentru a funcționa, motiv pentru care este nevoie de o alimentație care să susțină viața. Caloriile se regăsesc în carbohidrați, proteine și grăsimi.
• Carbohidrați — Carbohidrații sunt sursa principală de energie a organismului. Carbohidrații sunt prezenți în majoritatea alimentelor și sunt disponibili în două forme:
• Carbohidrați simpli sau zaharuri simple, care vă oferă rapid energie și se regăsesc în alimente precum fructe, legume și lapte.
• Carbohidrați complecși sau amidon, care vă oferă energie de durată și se regăsesc în cereale, cartofi, mazăre și fasole.
• Grăsimi — Grăsimile sunt utilizate de corp pentru a produce celule, a proteja organe și pentru a facilita absorbția anumitor vitamine.
• Fibre — Fibrele se regăsesc doar în alimente vegetale precum fructe, legume, cereale, nuci și semințe.
• Proteine — Proteinele sunt prezente atât în surse vegetale, cât și animale. Acestea sunt formate din aminoacizi, utilizați ca blocuri pentru întreținerea și vindecarea fiecărui aspect al corpului.
• Vitamine și minerale — Vitaminele, precum A, C, E, D, și mineralele precum fierul, calciul și magneziul sunt substanțe nutritive necesare în funcționarea optimă a organismului, creșterea și repararea țesuturilor.

Dacă te confrunți cu provocări care nu îți permit să mănânci anumite alimente, consultă aceste rețete sănătoase care te pot ajuta să îți optimizezi aportul nutrițional, mâncând în continuare ce îți place. Este important să consultați și echipa medicală.Un diagnostic de melanom sau cancer pulmonar poate fi o experiență foarte dificilă pentru tine și cei din jurul tău. Însă, dacă le împărtășești acestora gândurile și sentimentele tale, te poți simți mai apropiat de ei și poți primi susținerea și suportul de care ai nevoie. Este posibil să nu te simți pregătit să vorbești cu cei apropiați imediat după ce ai aflat diagnosticul. Sau, dacă te simți, s-ar putea să nu ști cum anume să începi o discuție. De cele mai multe ori, persoanele diagnosticate cu cancer se simt stresate că vor spune ceva greșit și decid să nu vorbească. Dacă vrei să împărtășești experiența ta, inițiază conversația și reține că sunt multe locuri în care poți găsi sprijinul și ajutorul de care ai nevoie4. Discută deschis cu medicii care te ajută. În acest fel, vei putea cunoaște mai bine boala cu care te confrunți, dar și pașii pe care trebuie să îi urmezi pe parcursul fiecărei etape de tratament.

Folosim cookie-uri pentru a vă susține experiența pe website-ul nostru.  Citește mai multe