De cele mai multe ori, adoptarea unui plan alimentar echilibrat poate fi o provocare, însă în lupta cu un diagnostic precum cancerul, importanța unei astfel de diete este cu atât mai mare. Raportul corect de proteine și calorii te poate ajuta să îți menții corpul puternic înainte, în timpul și după tratamentul recomandat de medic2.

Care sunt pricipalele aspecte ce țin de nutriția ta, pe care trebuie să le urmărești cu atenție:

Un plan alimentar care include preparate sănătoase te poate ajuta să îți păstrezi forța fizică pe pe durata unei cure de tratament și te poate energiza, contribuind astfel la o mai bună calitate a timpului petrecut cu familia și prietenii ori a nivelului de productivitate la locul de muncă2.

O nutriție corectă ajută corpul să facă față provocărilor apărute odată cu afecțiunea propriu-zisă – cancer pulmonar sau melanom. Un plan alimentar corect îți va da forță și energie, atât de necesare recuperării și vindecării, te va ajuta să faci față efectelor adverse ale tratamentului, va reduce riscul de infecție și te va ajuta să îți menții psihicul puternic4.

Nutriția este un element cheie în gestionarea corectă a cancerului. Atât boala în sine, cât și tratamentele afectează toleranța alimentară individuală a fiecărei persoane cu cancer, astfel că planul alimentar trebuie particularizat pentru fiecare bolnav în parte2. Este ideal ca persoana diagnosticată cu această boală să aibă o alimentaţie echilibrată și variată5. Uneori, acest lucru poate fi extrem de dificil în timpul tratamentului, fiind posibile abateri pe perioade scurte de la principiile alimentare recomandate de nutriționist. Pacientul oncologic poate avea zile bune și zile mai puțin bune pe parcursul tratamentului, în zilele proaste fiind încurajat să mănânce ce simte şi când poate, pentru ca în zilele cu toleranță bună alimentară să încerce o alimentaţie echilibrată6.
De cele mai multe ori, dietele persoanelor cu cancer sunt sărace în calorii și în proteine. Aceasta este o greșeală frecventă și este important să fiți corect informați în legătură cu acest aspect pentru a evita scăderea în greutate7. Un deziderat esențial este menținerea greutății corporale în cazul persoanelor normoponderale, modificări mici ale greutății corporale fiind absolut firești. Însă, foarte multe persoane se confruntă cu scădere ponderală ca urmare a stresului, a bolii și a tratamentelor efectuate. Acest lucru are un impact negativ datorat scăderii consecutive a imunității, a puterii corpului de a face față bolii7.

Importanța proteinelor în dietă9

Proteinele sunt esențiale pentru repararea țesuturilor6, pentru construirea unui sistem imunitar puternic. Ele au rolul de a furniza organismului energie, fiind și foarte sățioase. Sursele principale de proteine adecvate persoanelor diagnosticate cu cancer sunt: peștele, carnea de pui, curcan și vită, ouăle, oleaginoasele (nuci, semințe de floarea soarelui, caju, migdale, cânepă), leguminoasele (linte, năut, fasole uscată, mazăre), alge marine, lactatele proaspete (în special cele de capră) și cerealele integrale10.

De ce sunt importante grăsimile în dietă9

Grăsimile reprezintă o sursă concentrată de energie2, ajută la menținerea temperaturii adecvate a corpului, la absorbția unor vitamine (A, D, E, K), mențin sistemul imunitar (cu ajutorul acizilor grași esențiali ce joacă un rol important), sănătatea creierului și contribuie la formarea hormonilor steroizi cu rol cheie în sănătatea organismului9.
Unele grăsimi pot fi benefice organismului, în timp ce altele pot dăuna profund. Grăsimile benefice sunt cele mononesaturate și cele polinesaturate. Grăsimile de acest tip rămân stabile la temperaturi ridicate și sunt, prin urmare, recomandate pentru gătit, regăsindu-se în migdale, nuci, nucile de Macadamia, nucile pecan, fistic, caju, arahide, susan, semințe de dovleac, în avocado, în uleiul de rapiță, în uleiul de șofranel și în cel de ficat de cod9.
Grăsimile polinesaturate, care ajută la construirea membranelor celulare în procesele de coagulare, sunt hipocolesterolemiante și au rol antiinflamator. Ele se găsesc în pește gras (somon, ton, macrou, hering, sardine, fructe de mare), în semințe de floarea soarelui, de in, susan, dovleac, în uleiul de soia și de porumb. Acizii grași polinesaturați Omega 3 (din peștele gras mai sus amintit, din semințele de in, rapiță, nuci) reduc proliferarea celulară a celulelor canceroase, scad inflamația și riscul de apariție a metastazelor. Grăsimile polinesaturate determină creșterea răspunsului imun și mențin o greutate corporală scăzută9.
Cele mai nocive grăsimi pentru corp sunt cele trans, pentru că sunt cancerigene – hipercolesteroplemiante și proinflamatorii. Ele se regăsesc în margarină, produse de patiserie, în alimente prăjite, în snacksuri (chipsuri, popcorn), în fast food-uri. Acest tip de grăsimi se regăsesc ca informații pe etichetele produselor sub forma grăsimilor parțial hidrogenate9.
A doua categorie de grăsimi nocive sunt cele saturate. Ele cresc colesterolul (LDL), amplificând riscul de afecțiuni cardiovasculare. Aceste grăsimi pot fi, însă, benefice dacă provin din surse calitative și dacă sunt consumate în cantități mici. Se regăsesc în cărnuri, lactate, dar și în produse vegetale precum uleiul de palmier și cel de cocos. Într-o dietă sănătoasă, procentul de grăsimi saturate trebuie să fie sub 10% din aportul caloric9.

Importanța glucidelor în dietă9

Carbohidrații sunt principala sursă de energie a corpului5,10, fiind esențiali în funcționarea optimă a organelor și în susținerea activității fizice. Cele mai sănătoase surse sunt fructele, cerealele integrale și amidonoasele. Acestea sunt bogate în vitamine, fibre, minerale și fitonutrienți cheie pentru celulele corpului. Cerealele integrale se regăsesc în produsele de panificație, în făină integrală și în fulgii integrali de cereale10. În acest caz, fii atent la etichetele produselor – este important să fie menționat că făina este 100% integrală.

Lista alimentelor complet interzise pentru persoanele diagnosticate cu cancer:

alcoolul
mezelurile
produsele rafinate (zahăr alb, făina albă și derivate)
fast food-urile
produsele de patiserie
conservele
alimentele prăjite (carne, cartofi etc.), afumate, rântașurile
alimentele modificate genetic
sarea în exces